وب باز

نوشته های وب باز

وب باز

نوشته های وب باز

انجین ایکس nginx - قسمت اول

چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ

nginx

nginx بی شک یکی از محبوب ترین وب سرورهای دنیاست. در سال 2002 Igor Sysoev کار بروی nginx  شروع کرد و تونست با سرعت خیلی بالایی این وب سرور رو به یکی از محبوب ترین وب سرورهای جهان تبدیل کند. در حال حاضر آپاچی و انجین ایکس در حال پاسخ دادن به 50% از درخواست های وب می باشند.

ویژگی های اصلی که باعث گسترش استفاده از nginx  شد رو می توان در دو مورد اصلی خلاصه کرد، مورد اول حجم کم این وب سرور بود که برای خیلی از دیوایسهای میزبان مطلب بسیار مهمی بود، مورد دوم هم قابلیت سرعت بسیار زیاد در پاسخ دادن به محتوای استاتیک بود. ویژگی دوم رو بخاطر داشته باشید چون یک ویژگی تعیین کننده در ادامه بحث می باشد.

انتخاب nginx برای مدیران سیستم براساس همین دو ویژگی اصلی بیشتر در موارد زیر انجام میشه:

1. دسترسی مناسب به منابع محتوایی استاتیک

2. مدیریت و بهبود لود سرویس های توضیع شده

این به این معنا نیست معنا نیست که در بقیه موارد از nginx  استفاده نمی شود بلکه استفاده در این موارد در 80% موارد بیش از سایر موارد بوده است.

تیم nginx  هم بارها این مورد رو در کنفرانس های دوره ای خود اعلام کرده اند که تمرکز ما بیشتر بر "nginx  به عنوان یک سرویس دهنده وب و بعد قابلیت های پروکسی آن" بوده است.

"پروکسی ؟ " بله nginx  دارای قابلیت های متعددی است که می توان از آن به عنوان پروکسی یا واسط برگردان استفاده نمود.


nginx reverse proxy

با استفاده از این قابلیت شما می توانید سرویس دهنده اصلی که اپلیکیشن اصلی روی آن قرار دارد را در پشت nginx پنهان کنید این ویژگی بسیار برای بهبود لود سرور میزبان شما مفید خواهد بود.به آزمایش زیر دقت کنید.

به نمودار بالایی دقت کنید این نمودارها توسط سرویس Blitz تهیه شده، تعداد کاربر در لحظه از 1 به 500 کاربر همزمان رسیده اما زمان پاسخگویی از 100 میلی ثانیه تجاوز نکرده، در صورتیکه قبل از اضافه شدن nginx مشکلات زیادی برای این پاسخگویی وجود داشته.


nginx در موقع طراحی تونست از تجربیات وب سرور های دیگه مثل آپاچی استفاده کنه تا در مقابل کاربرای همزمان واکنش های بهتری از خودش نشون بده از همون ابتدا یه مجموعه ای از الگوریتم های مدیریت کانکشن رو توی خودش قرار داد این موارد باعث شد که تو حالت معمولی خودش nginx  بتونه تا هزاران کانکشن رو مدیریت کنه(الگوریتم هایی با ساختار asynchronous, non-blocking, event-driven ).

nginx پروسس های کاری خودش رو تکثیر می کنه، که این پروسس های کاری یه مکانیزم سریع چرخشی برای شناسایی و انجام رویدادها پیاده سازی می کنن(نفسم برید چقدر سخته ترجمه به فارسی یه روال فنی).



  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ
  • yamacasis

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Mohamad Hassan Amirgani