وب باز

نوشته های وب باز

وب باز

نوشته های وب باز

نصب و راه اندازی php72 در سنت 7 (CentOS 7/RHEL 7)

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱ ق.ظ

php7logo

برای نصب php در سنت، می تونید از طریق کامپایل سورس هر نسخه ای رو که نیاز دارید نصب کنید اما این راه یه مقدار سخت و زمان بره و می تونه خطاهای زیادی در مورد ملزومات برای شما به همراه داشته باشه.

اما روش بهتر نصب از طریق مدیران بسته که توی سنت  yum مناسب ترینشون هست. داخل مخازن رسمی yum خبری از نسخه های جدید برنامه ها عموما نیست چون توی روال تست تا به مخازن اصلی برسن زمان بره، برای همین باید از ریپو های دیگه که بسته های تست شده رو سریع تر قرار میدن استفاده کنید. yum جوری طراحی شده که شما می تونید مخازن های مختلف رو برای مقاصد مختلف اضافه و کم کنید، حتی می تونید مخازن اصلی رو حذف کنید و از یه مخزن جایگزین استفاده کنید.

برای نصب php7.2 ما به سراغ یکی از مخازن فعال و کاربردی yum یعنی REMI می ریم. مزیت بسته هایی که این مخزن در اختیارتون میذاره اینه که تفکیک بندی خیلی کاملی داره و بهتون توی چند نسخگی و حتی شناسایی نسخه های مختلف کمک می کنه و خودش رو سریع به روز می کنه. خب بریم سراغ کار اصلی.


 اول از همه باید مخزن epel رو که در خود مخازن اصلی قرار داره نصب کنید. نصب epel همیشه یکی از اولین کارها برای کارکردن با yum می تونه باشه. (کل دستورات استفاده از yum باید با دسترسی روت انجام بشه)

yum install epel-release

بعد نوبت به نصب مخزن Remi از بسته RPM خودش میرسه.(yum قابلیت های نصب زیادی برای بسته های RPM داره که یکیش نصب از طریق آدرسه وب هست)

yum install http://rpms.remirepo.net/enterprise/remi-release-7.rpm

بعد از نصب مخزن، نوبت به ابزارهای جانبی yum برای مدیریت مخزن ها میرسه. (این کار رو میشه از طریق فایلهای مخازن هم به صورت دستی انجام داد)

yum install yum-utils

حالا مخزن Remi برای php 7.2 رو فعال می کنیم و لیست های yum رو با مخزن جدید آپدیت می کنیم

yum-config-manager --enable remi-php72 

yum update


خوب حالا همه چی آمادست پس php7.2  رو نصب می کنیم. (دقت کنید اسم بسته php در Remi با نام نسخه ترکیب شده)

yum install php72

حالا اگر دوست داشته باشید می تونید موارد عمومی که همراه با php نصب میشن رو نصب کنید

yum install php72-php-fpm php72-php-gd php72-php-json php72-php-mbstring php72-php-mysqlnd php72-php-xml php72-php-xmlrpc php72-php-opcache

حالا صحت نصب رو بررسی می کنیم

php72 -v



  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱ ق.ظ
  • yamacasis

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Mohamad Hassan Amirgani